poniedziałek, 11 lutego 2013

Szczyńść Boże!

Roztomili, niniejszy blog traktuje o Małej Dąbrówce - dziś dzielnicy Katowic, dawniej samodzielnej gminie. Jej historii i teraźniejszości. Jej mieszkańcach, przyrodzie i zabytkach.

W jego ramach chciałbym również uporządkować i opracować materiały, które udało się zgromadzić na forum.gkw24.pl. Materiały publikowało i komentowało wiele osób, w tym ja, jako użytkownik rav. Pragnę podziękować w sposób szczególny następującym użytkownikom forum:
bebok
buldi
kattowitz1900
Lahcim nitup
le_szek
pendala
Piotr
piotrekb
Qba70
the_saint
ursusek

Mam nadzieję, że blog pomoże spopularyzować walory i historię Dąbrówki. Wszystkich zapraszam do komentowania oraz przesyłania pomysłów, materiałów i uwag na adres podany po prawej stronie.
Z góry dziękuję!

W pierwszym poście publikuję zdjęcie z serwisu fotopolska.eu (1). Wykonane zostało w latach 30. XX wieku z wieży kościoła św. Antoniego. Obiektyw aparatu skierowany jest na skrzyżowanie dzisiejszej ulicy Le Ronda z ulicą Strzelców Bytomskich. Jak zauważył Qba70, za kamienicami (prawy górny róg) biegły tory kolejki wąskotorowej wożącej piasek z piaskowni w pobliżu Czeladzi do kopalni Wieczorek (2).

Lata 30. U góry po prawej, u ujścia Żniwnej widzimy pola - dziś tam park i przedszkole. Przy skrzyżowaniu Strzelców z Le Ronda widzimy chatę wiejską. Nad wszystkim cień wieży kościoła Św. Antoniego - jeszcze ze wszystkimi kopułami.


Źródła:
(1) Zdjęcie w wyższej rozdzielczości dostępne również na profilu Facebook Rady Jednostki Pomocniczej nr 14 - Dąbrówka Mała.

3 komentarze:

  1. Super stronka mieszkam na Dąbrówce od 1966 i jestem mile zaskoczona, pozdrawiam Ewa

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, A ja pochodzę z Dąbrówki (mieszkałam w dzieciństwie, w latach 1965-1992), a obecnie mieszkam od 9 lat w Milowicach. Podobno to za granicą, ale jaką granicę może tworzyć taka mała rzeczka jak Brynica? Ludzie tu tacy jak i tam, nawet akcent mają podobny. Ostatnio słyszałam rozmowę starszych panów w parku i zamiast "Tak" mówili "Ja" ....Pozdrawiam, Lidia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz i zachęcam do podzielenia się wspomnieniami z Dąbrówki.

      Usuń